Ako prekonáš svoju lenivosť ?

Autor: Jaroslav Hoško | 26.2.2016 o 10:10 | Karma článku: 5,10 | Prečítané:  576x

Ahoj, znova ťa vítam pri čítaní môjho blogu. Dnes to bude úvaha o tom ako si ľudia vo všeobecnosti škodia vlastnou lenivosťou. Možno prídeš aj na niečo čo ti pomôže prekonať tú tvoju.

Čo je vlastne lenivosť ? 

„Lenivosť je opakom činorodosti. Lenivosť je nečinnosť v duchovnej, pracovnej alebo inej oblasti. Lenivý človek nevyužíva potenciál svojich schopností, nie je ochotný jednať, alebo sa starať. Duchovná lenivosť je odpor a nechuť k duchovným hodnotám.“ Takto, celkom výstižne to udáva Wikipédia.

            Z môjho pohľadu je lenivosť svojim spôsobom aj opakom disciplíny. Určite to poznáte. Máš nejakú povinnosť, ktorú treba urobiť, ale tebe sa NECHCE. Nie je to tým, že by si ju nevedel urobiť, ale momentálne zotrvávaš v pohodlnosti a nechceš vystúpiť zo „zóny pohodlia“, aby si vykonal danú činnosť. Je jedno čo to má byť, od vynesenia smetí či umytia riadov až po staranie sa o vlastné telo a ducha. Z tohto vyplýva, že môžeš lenivosť prekonať týmto spôsobom: tzn. Vystúpiť zo zóny pohodlia. Áno, presne tak...pochopil si to (alebo nie ?)...nikto iný ju za teba a ani za mňa neprekoná. Sám musíš z tejto zóny vystúpiť.

            Ale ako, keďže sa mi nechce ? Mne osobne sa osvedčilo pár cvičení a pár spôsobov, ktoré mi pomohli a pomôžu aj tebe vystúpiť zo zóny pohodlia a urobiť to čo treba aj napriek tomu, že sa ti nechce. Dôležité je však urobiť ich.

1. Napíš si to, čo chceš urobiť

            Hovoria tomu „to do list“, „task list“, alebo jednoducho „zoznam úloh“. Môžeš použiť čokoľvek čo máš najčastejšie, alebo veľmi často na očiach.

            Mne sa najviac osvedčili klasické poznámky v mobile, buď si vypestuješ návyk si ich stále kontrolovať, alebo si ich dáš ako widget na plochu. Tým pádom budeš mať všetko pred očami a bude to na teba krásne kričať. V priebehu dňa si vymažeš, alebo doplníš čo potrebuješ a vo finále budeš mať skvelý pocit zo seba keď budeš mať čisté konto.

            Ďalšou možnosťou, ktorú využívam je tak isto písanie si toho čo mám urobiť na časť nástenky, ktorá je určená presne k tomuto (konkr. „čo už malo byť hotové a ešte si to neurobil“ – takýto nadpis tlačí na mňa). Keď sa pristihnem pri tom, že naozaj len „kvasím za počítačom“ a nič nerobím, tak sa mrknem na nástenku, ktorú mám pri sebe a v prípade, že tam je niečo čo treba urobiť a môžem to práve urobiť, tak to urobím.

           Možno budeš namietať, že je to hlúposť a že si všetko pamätáš...ale...nepamätáš, jednoducho na niečo môžeš zabudnúť a preto je dobré dať svoje myšlienky z hlavy na papier. Jednoducho pozrieš a vidíš, nerozmýšľaš nad tým čo urobiť, ale nad tým ako to urobíš. Uľahčíš si prácu. Alebo sa mýlim ?


2. To čo trvá najkratšie, tak urobíš ako prvé

            Tu už prechádzame od „plánu“ k činom. Možno niekomu vyhovuje tento bod naopak, teda, že radšej urobí tú najväčšiu úlohu dňa ako prvú (princíp „žaby“ – čítaj na internete), ale osobne mi je lepšie, keď sa zbavím „odrobiniek“ a ostane mi viac priestoru v hlave na danú „väčšiu úlohu“. Každopádne ak si študent, prípadne zamestnanec, tak si musíš prispôsobiť čas. Vyskúšaj si sám a čo ti viac prospeje, to aplikuj na sebe. Každý si musí nájsť cestu, pri ktorej je najefektívnejší. A aj keď si myslím, že som „lepší ako včera“, stále  mám čo zlepšovať.

3. Vlez do studenej sprchy

            Prosím ?  Áno presne tak. Je mnoho článkov, kde sa dočítaš o benefitoch studenej sprchy a otužovania celkovo. Osobne keď som s ňou začal, tak som akurát tak chytil nádchu a bolo to o ničom. Tak som pochopil, že asi to nebude to pravé orechové. Ak si teda zatiaľ slabší/slabšia, začni striedať počas sprchovania viackrát studenú a teplú vodu, až kým si postupne deň za dňom vytvoríš lepšiu odolnosť. Neskôr už môžeš iba spokojne vojsť pod sprchu a pustiť iba studený prúd na svoje telo. Osobne začínam od nôh smerom hore, je to príjemnejšie a nedostaneš až taký „infarktový stav“. 

            Čo mi má akože toto priniesť ? Na prvý pohľad ti to príde ako niečo odpudzujúce, pokiaľ si to neskúsil. Možno sa pýtaš: „Prečo by som si mal robiť zle ?“  Pochop...Týmto prekonáš to, že sa ti niečo nechce. Ty nebudeš chcieť ísť do tej sprchy, nebudeš chcieť pustiť na seba studenú vodu , ak si doteraz používal iba teplú. Lenže keďže si vieš uvedomiť to, že sa chceš naučiť prekonať prekážky vo svojom živote bez zbytočných hlúpostí (teda...aspoň by si chcel, však?), tak ťa studená sprcha nerozhodí. Okrem toho, že si posilníš imunitný systém, zlepšíš si stav pleti, termoreguláciu a pod. tak každou jednou sprchou dáš mysli impulz toho, že aj keď sa ti nechce /pretože príde čas, keď naozaj nebudeš chcieť vliezť do studenej vody/ , tak to jednoducho kvôli svojej disciplíne (ktorú si pestuješ každým dňom) a kvôli sebe samému prekonáš. Potom pekne vylezieš a ak si naozaj bojovník, tak budeš mať „banán“ na tvári :) 


Lenivosť ľudí starať sa o seba:

            Niekedy mám pocit, že aj mnohé problémy, ktoré sa na prvý pohľad tvária, že sú kvôli iným príčinám, pramenia hlavne z lenivosti. Od zdravia, vzťahov, peňazí až po celkovú spokojnosť jedinca.

            Toto je téma, na ktorú sa ľudia, ktorí sa o seba nestarajú dokážu veľmi rýchlo uraziť, prestanú ťa brať vážne, prípadne ťa označia za blázna. Ak žiješ priemerný život, si spokojný a nemáš „vyššie ciele“, tak to ani nečítaj. Urazíš sa. Ak čítaš ďalej, tak budem porovnávať „dvoch ľudí“ a sám si vyberieš človeka, ktorým si resp. ktorý ti je bližší. Začneme koncom dňa - večerom.

            Priemerný človek večer pozerá televíziu, prípadne kvasí do pol noci za počítačom pozerajúc niečo čo ho síce baví, ale nič mu to nedá. Ráno mu zvoní otravný budík a on ho 3x odloží, pretože sa do neskorej noci držal „hore“ a po pár hodinách spánku sa jednoducho nedá vyskočiť z postele s úsmevom na tvári. Keďže už od momentu kedy zdvihne svoj zadok z postele nestíha, tak na raňajky má buď nič, alebo kávu. Do práce (školy)  si vezme niečo z miestneho supermarketu, čo veľmi rýchlo naprace do seba, keď má čas. Ideálne nejakú sladkosť, sladenú vodu (pretože čistá voda je pod jeho úroveň) a nejaké ovocie v presvedčení, že to je dobré. Myslí si, že všetko potrebné už vie (naučila ho to predsa škola a rodičia) a ďalej nemá potrebu sa vzdelávať a rozširovať si „obzory“. Po príchode domov z pracoviska sa venuje netvorivým činnostiam, pri hygiene použije „drogériu“ plnú chemikálií a potom končí pri telke/pc s pivom v ruke nadávajúc, že za jeho nespokojnosť môže hocikto iný (od šéfa po Fica), len nie on sám.  Keď je náhodou chorí, tak ide za doktorom a pýta lieky „na jeho problém“. Žije tak, aby sa mal on dobre a stále mu to akosi nejde. „Žije v „realite“.“ Naozaj divný tvor :P

            Na druhej strane človek, ktorý vie premýšľať, tak už večer vie, že aby bol ráno čerstvý potrebuje viac ako 5 hodín spánku. Preto ide spať dostatočne skoro a ráno si nastaví 1 budík (2. pre istotu) dostatočne včas a vie, že vstane úplne bez problémov. Prípadne už ani nepoužíva budík...ale to je už iný level...Ráno urobí čo uzná za vhodné, pretože má na to čas. On vie, že na to, aby fungoval efektívne celý deň mu nestačí chleba, sladké pečivo a kofola. Čiže si nachystá niečo zdravšie pod zub, pretože vie, že jeho zdravie závisí z veľkej časti na ňom a na jeho prístupe k životu. Nepoužíva celú radu kozmetických hlúpostí plných chémie, ale používa prírodné veci, keďže vie to, že „čo nám treba to tu je.“ Nie je lenivý si urobiť čo potrebuje. V škole/práci vie byť produktívny a rozvíja svoje schopnosti. Nejako už tuší od začiatku, že škola mu nedá všetko a zamestnanie tiež nie. Dobre vie, že čím viac vie, tým viac nevie. Preto nie je lenivý vzdelávať sa a hľadať informácie. Po príchode domov má určité veci, na ktorých pracuje, ale pritom vie, že treba mať chvíľu pokoja a preto sa nebráni napríklad meditácií, alebo iným podobným činnostiam, pri ktorých posilní aj svojho ducha. Všimni si, nie je lenivý, aby nič neurobil pre seba. Deň ukončuje s vďakou, ale pritom odhodlaním do ďalších dní. Vie, že za jeho situáciu nemôže jeho šéf, ani Fico, ale iba on sám. „Tvorí realitu.“

            Mojim cieľom nebolo niekoho degradovať, alebo robiť z ostatných bláznov a zo seba lietadlo. Nie som ani jedno. Iba poukazujem cez osobnú skúsenosť a vlastný názor na to, ako súvisia zvyky, denné rituály a postoje človeka s tým, aký má pohľad na vec, s tým ako sa dokáže s vecami vysporiadať a s tým ako často sa usmieva. Teda vlastne píšem to, že ako sa staráš, zaujímaš o seba, tak môžeš byť šťastný. Pretože, keď prestaneš byť lenivý, začneš sa viac zaujímať o okolie, o seba a zväčšíš si všeobecný rozhľad (vo všetkých oblastiach života), tak tvoja spokojnosť a šťastie nadobudnú nový rozmer. Tak sa pekne rozhýb, vzdelávaj sa a choď za tým čo chceš, pokiaľ tým prinesieš niečo aj pre ostatných :) .

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Architekt: Niektoré sedačky sú zámerne nepohodlné

Aké zásadné chyby robíme pri zariaďovaní obývačky a kam umiestniť televízor?

SVET

Muž zastrelil vo Fínsku starostku mesta a dve novinárky

Každú zasiahol ranami z pušky do hlavy a trupu.

EKONOMIKA

Zakladateľ siete pre milionárov: Neukazujú len bohatstvo, ale to, ako žijú

Sociálna sieť Rich Kids nie je pre každého.


Už ste čítali?